Consumenten willen duidelijke, begrijpelijke taal horen bij een bezoek aan de notaris. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie (KNB). Uit het onderzoek blijkt dat een bezoek aan de notaris voor veel mensen een drempel opwerpt. Ook de prijs is een belangrijke factor
‘Begrijpelijk’, zegt Alex van IJsseldijk, estate planner bij TestamentHulp. ‘Het valt me tijdens onze lezingen op dat veel mensen de drempel, om bij een notariskantoor binnen te stappen, te hoog vinden. Het opstellen van een testament schuift men daarom vaak voor zich uit. De materie is gewoon te ingewikkeld en mensen zijn bang dat het een kostbare aangelegenheid wordt.’ TestamentHulp ziet het als haar missie om mensen meer duidelijkheid te geven over de gang van zaken bij de notaris en vragen weg te nemen over het (levens)testament. Ze doet dit door middel van lezingen door het land en door gesprekken aan de keukentafel.
Maatwerk voor uw (levens)testament
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat consumenten uiteenlopende verwachtingen van een notaris hebben. Zo heeft de ene klant meer behoefte aan uitleg dan de ander. TestamentHulp speelt hierop in door maatwerk te leveren. Tijdens een gesprek aan de keukentafel gaat een erfrechtspecialist van TestamentHulp in op de persoonlijke situatie van de klant. ‘Daar komen geen moeilijke juridische woorden aan te pas, het gaat simpelweg om de wensen van de persoon in kwestie. Die wensen worden vervolgens vertaald in een document in ‘gewone mensentaal’. Een notaris vertaalt dit document naar een rechtsgeldig document: het testament. TestamentHulp ziet er op toe dat alles goed afgehandeld wordt’ legt Van IJsseldijk uit.
Bron: www.KNB.nl